Suuttumuksen käsittely

Suuttumus on useimmille meistä hankala tunne monestakin syystä. Kun oikein suututtaa, ei tiedä, mitä vahvan tunteensa kanssa tekisi: vaikka kuinka pinnistää, se meinaa tihkua, purskahdella ja räjähdellä minne sattuu.

Yksi tapa pyrkiä hillitsemään käytöstään ja löytää erilaisia keinoja tunteensa säätelyyn, on ymmärryksen lisääminen. Parisuhdekeskus-Katajan perustajäsen ja pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja ja vahvistavan parisuhdetyön pioneeri Liisa Tuovinen ohjeistaa näin:

Tiedosta kasautumisen periaate

Ilmaisematon suuttumus kasautuu. Siitä syntyy vaarallinen varasto. Monilla on näitä varastoja varhaisesta lapsuudesta, jolloin ei ollut mitään mahdollisuutta ilmaista suuttumista. Se olisi ollut hengenvaarallista tai joka tapauksessa vain pahentanut tilannetta. Monet näistä asioista on torjuttu ja ”unohdettu”.

Jos suuttuu omasta mielestäänkin kohtuuttomasti jostain asiasta, se on varsin varma merkki siitä, että on törmätty vanhaan varastoon. Vanha varasto pitäisi purkaa ja inventoida, eikä se aina ole mahdollista ilman terapeuttista apua.

Jo sekin kyllä auttaa, kun tietää, ettei ole kyse vain juuri nyt kyseessä olevasta asiasta, vaan siihen liittyy asioita, jotka nousevat aivan muista yhteyksistä.

Sama kasautumisen mekanismi koskee tietysti suuttumisen vastaanottamista ja pelkoa. Jos menee toisen suuttumisesta kohtuuttomasti lukkoon, on varmasti kyseessä vanha pelko, joka ei ole enää tässä yhteydessä tarpeen.
Kasautumisen periaate ei koske vain kaukaisempaa menneisyyttä, vaan voi olla kyse juuri tämän parisuhteen kasautumista. ”Olen sietänyt tätä jo viisi vuotta, nyt alkaa mitta olla täynnä.”

Pysähdy

Kysy itseltäsi rauhassa, mistä tulet vihaiseksi. Mikä nyt oikeasti suututtaa? Etsi vastausta, kuuntele ja tunnustele. Voi olla, että huomaat itse, jos asiaan liittyy paljon vanhoja muistikuvia. ”Ihan niin kuin äiti.”

Anna tunnekuohun laskea, ennen kuin alat käsitellä asiaa

Saatat räjähtää ja ilmaista jotain heti, mutta on viisasta purkaa pahin höyry ottamalla pieni aikalisä vaikka kävelemällä tai kysymällä itseltään, mitä oikein tapahtui.

Suuren tunnekuohun vallassa ei juuri pysty puhumaan ja käsittelemään asiaa syyttelemättä. Ilmaisu muuttuu helposti toisen haukkumiseksi. Se ei auta, vaan kuurouttaa toisen.

Tärkeää on, että toinen ymmärtää, mihin asioihin reagoit ja millä tavalla ne ovat sinulle nyt sietämättömiä. Asian käsittely on helpompaa, kun olet rauhoittunut ja pystyt kuvaamaan sen syyttelemättä.

Käsittele yksi asia kerrallaan

Kukaan ei kestä sitä, että hänen niskaansa kaadetaan koko hänen vikarekisterinsä viimeisten kuukausien tai vuosien ajalta.

Jos yrität käsitellä monia asioita yhtä aikaa, ei mistään tule juuri mitään. Tärkeää on käsitellä yksi asia kerrallaan ja mielellään silloin kun se on ”tuore”.

Tunnista suuttumiseen liittyvät muut tunteet

Kun selvität suuttumisen kokonaisuutta, huomaat miten tapahtumasarjassa on ollut paljon muita tunteita: säikähdys, pelko, pettymys, ikävä, suru, turhautuminen… Usein suuttuminen on pitkän ketjun viimeinen tunne.

Muiden tunteiden tiedostaminen ja kertominen toiselle on usein tärkeämpää ymmärryksen kannalta kuin se viimeinen pisara, ärtymys. Tärkeää on myös tiedostaa ja kertoa, mitä olisi toivonut ja mitä halunnut välttää.

Pettymys on suuttumisen tavallisimpia ilmenemismuotoja.

Tiedosta mahdollinen panttaaminen ja ”rakkaus-suuttumus” -kierre

Monet ottavat etäisyyttä toiseen pettyessään ja poistuvat sisäisesti tai fyysisesti: ”Ole sitten rauhassa.” ”En koskaan enää yritä selittää sinulle mitään”. Sitten yritetään ottaa läheisyyttä uudestaan, varovasti tai rohkeammin ja jos ”taas tulee nenälle”, vetäydytään. Tämä kuvio saattaa kummankin osalta toistua. Jos sitä ei ilmaista eikä käsitellä mitenkään, syntyy vain epämääräinen etäisyyden tunne: ”Hän ei enää pidä minusta”. Tämän kuvion huomaaminen voi olla ratkaisevan tärkeää. Voimme auttaa toisiamme sen muuttamisessa.

Avainsanat:

Aiheeseen liittyvät artikkelit