Arvokas aika

♥ yksin - ja jatko yhdessä
♥ treenaa pysähtymistä ja läsnäoloa
♥ 30 min

Treenaa

Oma aika, pariaika, laatuaika – aika on arvokasta. Mihin kaikkeen ihmisen aika riittää ja mihin sen pitäisi riittää. Asioiden tekemisen kestoon liittyy hämmästyttävää ylioptimismia, josta harva näyttää oppivan pois.

Pysähtyminen, nyt – hetki, läsnäolo – näitä tavoitellaan. Ja kuitenkin monella hämmennys odotetussa hetkessä: en osaa pysähtyä, en osaa nauttia, en löydä rentoa ja mukavaa olemisen tapaa toisen kanssa, enkä usein edes itseni kanssa.

Mikä auttaa olemaan läsnä? Tietoinen valinta pysähtyä.

Tämä harjoitus tukee sinua ja teitä pysähtymään yhdessä.

Vaihe 1
Sulje silmäsi muutamaksi minuutiksi lempituolissasi tai sohvalla. Anna mieleesi palautua muistikuva jostain itsellesi tärkeästä yksinolon hetkestä, jossa unohdit ajankulun ja elit hetkessä. Havainnoi: mitä siinä tapahtui, mitkä asiat vaikuttivat kokemukseesi läsnäolosta, miltä sinusta tuntui?

Vaihe 2
Kerro sitten kumppanillesi muistikuvasta, joka tuli mieleesi. Kuvaile tilannetta riittävän tarkasti, että kumppanillasi on mahdollisuus ymmärtää kokemustasi. Kun kumpikin on kertonut muistikuvansa, jatkakaa keskustelua siitä, millaisia yhteisiä hetkiä pulpahtelee mieleen hyvistä läsnäolon kokemuksista kumppanin kanssa. Millaiset asiat ovat myötävaikuttaneet niiden syntymiseen?

Vaihe 3
Mieti, minkä yhden konkreettisen teon voisit tehdä tulevan viikon aikana edistääksesi pysähtymistä arjessa toisen kanssa.

Avainsanat: