Rakkauspurkki

♥ yksin
♥ treenaa rakkaudellisia tunteita, tunne-impulssien hallintaa ja yhteyttä
♥ 30-60min

Valmistelu:

Askartele tai osta joku sopiva suurisuinen purkki.

Varaa pieniä pahvisia kortteja tai paperilappuja. (n. 10 cm x 3 cm)

Ryhdy miettimään kumppanisi hyviä puolia. Ensin mieleesi saattaa nousta vain niitä asioita, joihin olet tyytymätön. Se on aivan luonnollista: meidän tuleekin olla tietoisia asioista, joihin toivomme muutosta. Mutta tässä kohtaa et ole keskittymässä näihin ajatuksiin.

Ajattele niitä kertoja, kun sinulla on ollut hyvä olla kumppanisi kanssa: Mitä hän teki? Miten hän teki? Katsele mielikuvaasi hänestä: Mitä hyvää näet hänen ulkonäössään? Tavassa liikkua ja puhua? Keskity vain hyvää.

Muista nähdä myös pieni hyvät. Tässä harjoituksessa huomioidaan myös pienemmät erät.

Kirjoita näitä pieniä ja suurempiakin kauniita ja rakkaudellisia asioita paperilapuille. Esimerkiksi: Rakastan nauruasi. Olen kiitollinen siitä, että laitat niin hyvää ruokaa. Kiitos, kun halaat minua niin usein. Rakastan sinussa sinun tapaasi haroa hiuksiasi, kun puhut. Pidän siitä, kun otat minut lähellesi käydessämme nukkumaan. Arvostan sitä, miten puhuttelet toisia ihmisiä.

Kun alkaa vaikuttaa siltä, että ideasi ehtyvät, on aika lopettaa ja alkaa laittaa lappuja purkkiin.

Rakkauslappujen käyttö:

Välillä pinna palaa, tahtoi tai ei. Tulee sanotuksikin yhtä ja toista. Yksi negatiivinen palaute vaatisi mieluusti rinnalleen vähintään viisi positiivista, mutta noissa tunteiden tuoksinoissa ei yleensä tule mieleen mitään hyvää sanottavaa.

Silti olisi tärkeää pyrkiä korjaamaan tilanne heti, etteivät sanonut sanat jäisi soimaan kuulijan mielessä pitkäksi aikaa.

Sitä varten onkin olemassa RAKKAUSPURKKI pullollaan rakkauslappuja. Kun kumppanisi nostaa sieltä tilanteen jälkeen itselleen yhden positiivisen palautteen ja lukee sen ääneen, se muistuttaa jälleen teitä molempia siitä hyvästä, mitä teillä on.

Jos kumppanisi haluaa, hänkin voi joka kerta nimetä jonkun asia, jota hän arvostaa/rakastaa/pitää sinussa.

Samalla tulet joka kerta kunnolla tiedostaneeksi oman toimintasi. Tiedostaminen on muutoksen ensimmäinen vaihe. Jos et tahdo menettää kerta toisensa jälkeen malttiasi niin, että alat moittia ja haukkua kumppanisia, voit valita toimia toisin.

Muutos edellyttää tahtoa, aikaa ja paljon harjoittelua.

Avainsanat:

Aiheeseen liittyvät artikkelit