Kun tunteille ei ole sanoja

♥ yhdessä tai yksin
♥ lisää tunnetaitoja ja läheisyyttä
♥ noin 30 min

Aina ei ole helppoa tietää, mikä nyt on. Päätä kivistää, rinnasta ahdistaa tai vatsassa on raskas olo. Kehossa tuntuu voimakkaasti, mutta mieli ei vielä ymmärrä mikä tilanne laukaisi tämän olon ja mistä tunteesta on kyse.

Tunteilla on myös fyysinen kieli. Tunteet tuntuvat usein ensin kehossa (perhosia vatsanpohjassa), jonka jälkeen ymmärrämme, mitä koemme (jännittää tuleva esiintyminen). Tunteet myös tuntuvat kehossa usein tunteita laukaisevan tilanteen jälkeenkin (esiintymisen jälkeen kädet vielä tärisevät hetken aikaa).

Varsinkin vaikeaksi koetut tunteet (viha, ahdistus, suru) ovat kehossa epämiellyttäviä tuntemuksia. Kun itsellä tai puolisolla on raskas olla, on kosketuksella hämmästyttävän suuri vaikutus kehon tunteiden ja tuntemuksien rauhoittamiseen.

Harjoituksen ensimmäisessä vaiheessa ei käytetä sanoja lainkaan, yhteisenä kielenänne toimii kosketus.

Olkaa lähekkäin toisianne rennossa paikassa, esimerkiksi sängyllä.

Mieti hetken alla lueteltuja tunteita tunne kerrallaan. (Voit myös halutessasi vaihtaa tai lisätä listan tunteita)

Ota kumppaniasi kädestä .Ohjaa kumppanisi käsiä (tai liikuta omaa kättäsi, jos teet harjoitusta yksin)  siihen kohtaan kehoasi, jossa seuraavien tunteiden aikana kehosi reagoi  eli koet jotain kehossa.  Hitaita liikkeitä, jotta ajatuksesi ja kokemuksesi ehtivät mukaan.

  • viha
  • suru
  • ahdistus
  • jännitys
  • ilo
  • intohimo

Seuraavaksi ohjaa kumppanisi kädet tekemään sitä liikettä/olemaan sillä tavalla, joka auttaa sinua ko. tunteiden tyynnyttämiseen/voimistamiseen. Jos teet harjoitusta yksin, mieti mikä auttaa sinua kyseisen tunteen säätelyssä.

Toinen vaihe: Kun olette kumpikin käyneet kaikki valitsemanne tunteet ääneti läpi, keskustelkaa hetken aikaa harjoituksen herättämistä tunteista ja ajatuksista.

Avainsanat:

Aiheeseen liittyvät artikkelit